Automatiseren voor een kansrijke grafimedia toekomst
woensdag 4 juni 2025Grafimediabedrijven ondergaan grote veranderingen. Dat heeft verschillende oorzaken, zoals stijgende kosten en concurrentie van digitale media. Ook veranderend klantgedrag en de toegenomen aandacht voor duurzaamheid spelen een rol. En misschien de grootste uitdaging: het gebrek aan (de juiste) arbeidskrachten. Automatisering maakt de noodzakelijke transformatie naar een toekomstbestendige manier van ondernemen mogelijk.

Een ’tekort aan arbeidskrachten’ staat sinds enkele jaren hoog op het lijstje van belangrijkste belemmeringen die Nederlandse grafimedia-ondernemers ervaren. Dat tekort is onder andere een gevolg van de uitstroom van ervaren krachten die met pensioen gaan. De leeftijdsopbouw van werknemers in de grafimedia-branche laat een duidelijke vergrijzing zien. Tegelijkertijd vormt de instroom van nieuwe krachten met de juiste (vak)kennis een flinke uitdaging.
Dankzij technologische ontwikkelingen in de grafische sector kan er goed antwoord worden gegeven op deze en andere uitdagingen. Door nu voortvarend te digitaliseren en automatiseren, leggen grafimedia-ondernemers het fundament voor een succesvolle toekomst. Drie voorbeelden om dit te illustreren:
Automatisering van de workflow
Volgens het Print Horizons Report van de Drupa-organisatie staat ‘end-to-end workflow-automatisering’ op de tweede plaats van investeringsplannen bij drukkerijen (na: ‘snellere en efficiëntere conventionele persen en nabewerkingsapparatuur’). Uit datzelfde rapport blijkt ook dat op dit moment nog maar zo’n 13 procent van alle drukkerijen wereldwijd zo’n volledige JDF workflow van prepress tot printproductie en afwerking al heeft gerealiseerd. Terwijl 29 procent er nog helemaal aan moet beginnen.
Ruim de helft van alle drukkerijen beschikt over een vorm van prepress-automatisering. De voordelen zijn daar ook duidelijk aanwijsbaar: er kan met minder (vak)mensen sneller worden gewerkt, met minder herhalende handelingen, en er worden minder fouten gemaakt.
Maar ook verderop in het proces valt nog belangrijke winst te behalen. Met een gestroomlijnde workflow verhoog je de efficiëntie en productiviteit van zowel de aanwezige machines als de beschikbare mensen. Aanvullend kan robotisering zorgen voor het geautomatiseerd uitvoeren van repeterende taken én fysiek zwaar werk overnemen van medewerkers.
Met automatisering gaat de kwaliteit van het eindproduct omhoog. Er treedt minder verspilling op en er kan sneller geleverd worden. De (terug)koppeling tussen MIS/ERP-systemen, prepress, printproductie en nabewerking zorgt voor een betere planning, scherpere inkoop van materialen, optimalisatie van het volledige proces, en gezonde marges.
Digitale printtechnologie
Een volledige end-to-end workflow maakt de naadloze integratie van digitale printproductiesystemen in het bestaande machinepark mogelijk. Conventionele druktechnieken zoals offset zullen nog lang een belangrijke rol blijven spelen, zeker bij de productie van (zeer) grote oplages.
Maar: de vraag naar die grote oplages neemt af. En dus rukt digitale printtechnologie onvermijdelijk op. Dat heeft alles te maken met de aanzienlijke potentiële kostenbesparingen, de flexibiliteit en efficiëntie, en de mogelijkheden op het gebied van minder hoge (en ook zeer kleine) oplages. In sommige marktsegmenten, zoals grootformaat en sign, zal digitaal printen binnen enkele jaren dan ook de dominante technologie zijn.
Voor de meeste commerciële drukkerijen is dat moment nu nog niet bereikt. Dat geeft de gelegenheid om er op te anticiperen door nu al voor een hybride productieomgeving te kiezen. Offsetpersen worden daarbij aangevuld met digitale printsystemen. Een gestroomlijnde workflow zorgt voor optimale benutting van de beschikbare capaciteit. Terwijl verregaande automatisering een minimale personeelsbezetting mogelijk maakt. Zelfs voor specialistische taken, zoals kleurbeheer, zijn nieuwe oplossingen beschikbaar die dat werk sterk vereenvoudigen.
Nieuwe diensten en producten
Digitalisering en automatisering helpen drukkerijen sneller en beter in te spelen op de veranderende vraag in de markt. Connectiviteit met online webshops, apps en klantsystemen is daarbij vaak een voorwaarde.
Met een volwaardige geautomatiseerde workflow en digitale printproductiesystemen vormen kleine oplages en korte levertijden geen enkel probleem. Ook de wens om duurzamer te produceren kan goed worden vervuld. Dit kan met on demand producties met nauwelijks afval en zonder overbodige voorraad.
De mogelijkheid om met variabele data te printen is een sterke troef in de concurrentiestrijd met digitale media. Direct mail blijft immers een uiterst effectief middel om een goed response te bewerkstelligen. En door variabele data in te zetten voor het op maat personaliseren van printuitingen ontstaan zelfs compleet nieuwe businessmodellen.
Het is als grafimediabedrijf belangrijk te excelleren op het gebied van digitalisering en automatisering. Je maakt een verbreding van het portfolio aan diensten en producten mogelijk. Daarmee bedien je bestaande klanten beter én spreek je nieuwe markten en opdrachtgevers aan. En minstens zo belangrijk: het maakt je bedrijf aantrekkelijk voor een nieuwe generatie van medewerkers waar je ook in de toekomst op kunt bouwen.
Heb je na het lezen van dit artikel “Automatiseren voor een kansrijke grafimedia toekomst” nog vragen? Wil je weten wat digitalisering en automatisering voor jouw grafimedia bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.